Imasuli

Hogy jól szeressünk [+]

2009. május 27. 15:41 / Fontaines

Valamit elronthattunk, mert a tavaly elültetett kis évelő növény idén tavasszal már nem nyílt ki a kertünkben.

Pedig gondosan utánanéztünk: mennyi napot, mennyi nedvességet, milyen talajt kedvel. Igyekeztünk ezeknek megfelelően gondozni. Figyeltünk rá, próbáltuk szeretni, aztán most mégis itt kókadozik; barnán, élettelenül.

Talán valamiről mégis megfeledkeztünk. Kell lennie még valamilyen szempontnak, valami titkos trükknek, ami nem szerepelt a mellékelt rövid leírásban, amit nem mondtak el az áruda eladói és amit nem találtunk az interneten sem.

De az is lehet, hogy nem feledkeztünk el semmiről. Megtettünk mindet, ami tőlünk telt - de ez kevés volt. Mert nem tudunk elég jól szeretni a magunk erejéből. Isten nélkül nem tudunk jól szeretni; még egy növényt se.

Uram, segíts, hogy jól szeressünk!

 

Cimkék: ima, szeretet

Hit és hitetlenség ma elválaszthatatlanul összefüggenek. Van bennünk valami alapvetően közös. Pilinszky írja: „Ő hitetlen - nem minden probléma nélkül. Én hívő vagyok - szintén nem minden probléma nélkül." Ez pedig elégséges közös alapot teremt. Heidegger szerint az a hit, amely nem teszi ki magát a hitetlenségnek, nem méltó a hit elnevezésre.

A teljes cikk a jezsuita blogon olvasható

A Szentháromság titka [+]

2009. május 11. 23:03 / Jakab

Halandó emberi ésszel Istent nemcsak megérteni, de névvel illetni is lehetetlen - ez különösen igaz a Szentháromság tanára. Egyistenhívő vallás volta ellenére miért nem elégszik meg a keresztény hit egy Istennel, miért van szükség egy lényegben három isteni személyre? S ha még a három három lenne, de igazán egyek: a Fiú és a Szentlélek az Atyától született, de nem teremtmények. Nem az időben történt ez, hanem az idők kezdete előtt. Mi ez a titok, aminek még leírása is meghaladja nyelvünk korlátait?

Mint Isten minden tette, valószínűleg ez is végtelen szeretetéből ered. Annyira szeretett minket, hogy egyszülött fiát adta értünk. S annyira szeretett minket, hogy nem hagyja egyedül a történelem idejének béklyójába kötött embert. Az embereket, akik közül a testi halál rabjaiként még a legnagyobbak sem tudják átlépni egy szánalmasan rövid emberi generáció idejét. Tanúságtevőként eljött közénk az élő Isten a fiú képében, a mi időnk egy meghatározott pontján, s az egyszerűek nyelvén elmondott és megtett minden lényegeset, ami üdvösségünkhöz szükségeltetik. Akinek füle van, hallja meg. Egészen más ez az Isten, mint Mózes Istene, az Atya, akinek még látását vagy hangját sem bírta elviselni a nép. De Isten szeretete még ennél is tovább terjedt: a mai kor esendő emberének a mindennapok megpróbáltatásai során már sokszor nehezére esik egy 2000 évvel ezelőtt élt személyre emlékezni. Mennyivel jobban így van ez, ha nem veszi magához hetente az Ő testét és vérét. Mennyivel jobban, amikor az Új Korszak (New Age) tanítása valami ilyesmit duruzsol a fülébe: „Meglehet, Jézus történelmi személy volt, s kétségkívül nem mindennapi ember, de ember. Nem más, mint egy a történelem nagy tanítói közül, mint Arisztotelész vagy Einstein. Egy a vallásalapítók közül, mint Mohamed vagy Buddha. Egy a nagy jótékonyak közül, mint Albert Schweitzer vagy Teréz anya. Esetleg egy a szentéletű emberek közül, mint Assisi Szent Ferenc vagy Gandhi. Hogy Isten fia volt, azt hadd higgyék a keresztények, ha ez nekik jó - hiszen ebben a toleráns liberalista-pluralista szép világban mindenki azt hisz, amit akar. Az ilyen kenyér vagy borszaporítás szerű csodák pedig kissé gyanúsan demagógok, különben is, ki tudja ezt ellenőrizni kétezer év távlatából. Amúgy pedig jószerivel minden rendesebb művelődési házban találhatunk már aura, bioenergia vagy reiki tanfolyamot, nincs kizárva, hogy Jézus is felfedezhette saját rejtett kozmikus energiáit - talán éppen az evangélisták által 'elfelejtett' 18 ismeretlen év alatt, amikor beavatást nyert mondjuk Tibetben, mondjuk a jógik tudományába - és ezekkel gyógyított is."

A jóérzésű ember megszeppen, s kezd olyan kényszerképzete támadni, hogy ha „A" helyes utat keresi, ő is egy a középkor tűzzel-vassal 'térítő' inkvizítorai közül. Ezekben a mindennapi elbizonytalanodásokban, a hétköznapok megpróbáltatásai és a világban terjengő gonoszság által okozott apátiánkban van segítségünkre a harmadik isteni személy, a Szentlélek. Erőt ad és bátorságot, lelkesedést és szelíd optimizmust, türelmet és bölcsességet, elveszi a sértődöttségünket, gőgünket, s szeretetet ad cserébe.

Számomra tehát Isten hármasságának egyik titka irántunk való viszonyában, irántunk való szeretetében rejlik:
• az Atya, - akihez még imáinkban is alig tudunk szólni, - az örökkön létező, de számunkra végtelenül távol lévő Isteni személy;
• a Fiú, aki megmutatta magát, tanított minket, eljött, de elment és csak az idők végezetekor jön el újra a maga teljességében;
• és a Szentlélek, aki végtelen szelíden, kevésbé láthatóan, de hallatlan és felbecsülhetetlen kegyelmet ad, még azoknak is, akik nem is hisznek benne, és mindig velünk van.

Leírás

„...s odaadom cserébe egyetlen földi értékem: személytelen világjobbító filozofálgatásom.”

Minden hétfőn.

Keresés

Keres

Cimkék

állatok (1), adni (1), ajánló (1), alázat (1), ószövetség (1), értelmiség (1), üldöztetés (1), bölcsesség (1), bűn (4), boldogság (1), cigányok (1), erő (1), fájdalom (2), félelem (1), felelősség (1), gonosz (1), gyengeség (2), gyermek (2), hála (1), halál (3), hallani (1), harag (1), húsvét (2), hit (1), hitetlenség (1), ima (6), imasuli (1), káromlás (1), karácsony (1), kegyelem (1), kirekesztés (1), lélek (5), levegőoszlopok (2), meditáció (1), megbocsátás (1), megtérés (1), mennyország (1), mese (1), miatyánk (1), nagyság (1), paradicsom (1), pogányság (1), rohanás (1), sátán (3), számmisztika (1), szentek (2), szentháromság (1), szentmise (2), szentség (1), szenvedés (2), szerencse (1), szeretet (1), tanítványok (1), túlvilág (1), teremtés (1), tisztítótűz (1), titok (1), tudás (1), világ (1)

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

IGEN Cikkgyűjtő

Utolsó hozzászólások

  • Nincsenek hozzászólások.

© 2008-2024, IGEN